Vidste du ... ?

  • at May Day fokuserer på selvansvar, forebyggelse og behandling der styrker kroppens egen helingsevne og benytter simple, sikre midler og teknikker.

  • at sundhedsbudgettet kan reduceres væsentligt i løbet af få år, hvis man koncentrerer sig om forebyggelse, afgiftning og revitalisering.

  • at optimal kost og kosttilskud kan medvirke til at forbedre hjernens funktioner, styrke hukommelsen og humøret, øge intelligensen og kreativiteten og forebygge samt bremse mental aldring.

  • at tilskud af bestemte antioxidanter kan begrænse giftstoffers virkning i kroppen samt nedsætte risikoen for blodpropper og kræft.

  • at lægemidler, der er godkendte, korrekt ordinerede og korrekt indtagne, medfører omkring 3.000 dødsfald om året i Danmark.

  • at der ikke er registreret et eneste dødsfald som følge af kosttilskud! Alligevel har lovgivning medført, at mange kosttilskud er forsvundet fra markedet.

  • at ytrings- og informationsfrihed er nægtet, idet man ikke må fortælle om de dokumenterede medicinske virkninger af kosttilskud.

  • at vi må være bevidst om, at offentlige myndigheder ikke altid varetager vores sundhedsinteresser, når vi forholdes ret til information og til at tage vare på vores sundhed med koncentrerede tilskud til kosten.

  • at et dagligt tilskud af multivitaminer/mineraler kan øge ens modstandskraft og forøge ens overlevelsesevne.

  • at optimal ernæring og vitamin/mineraltilskud og andre næringsstoffer kan forebygge depression og hjerte- og kredsløbslidelser.

  • at der findes mange tilbagemeldinger om mennesker der helbreder deres sygdom ad naturlig vej og gennem at øge deres livskvalitet.

  • at et psykisk velbefindende og en god ernæring kan have stor betydning for ens helbred.

  • at det godkendte naturlægemiddel (hy)perikum/perikon kan have god virkning ved modløshed, nedtrykthed, tristhed og depression.

  • at forskning har vist at perikum har en mere optimal virkning end lykkepiller, selv ved moderat til svær depression, da urten virker bedre og har langt færre bivirkninger

  • at behovet for næringsstofferne B6-, B12-, C- og E-vitamin, folinsyre og zink stiger med alderen.

  • at B12 og folinsyre kan nedsætte risikoen for blodprop i hjernen - hvis tilskuddene tages forebyggende.

  • at folinsyre kan sænke blodtrykket og forebygge blodpropper samt Alzheimers demens.

  • at mennesket ikke selv kan danne C-vitamin, og at vitaminet skal tilføres via kosten og som kosttilskud.

  • at høje doser C-vitamin kan beskytte mod nitrater i vores fødevarer.

  • at C-vitamin modvirker tørre slimhinder og sejt slim og derfor kan afhjælpe astma, kronisk bronkitis og bihulebetændelse.

  • at C-vitamin (1 gram calciumascorbat x 2 dagligt i 14 dage) har lindret slidgigt-smerter betydeligt ved i hofte- og knæled.

  • at store doser C-vitamin har vist sig at nedsætte risikoen for blodprop i hjertet.

  • at antioxidanterne C- og E-vitamin kan beskytte astmatiske børns lunger.

  • at højdoseret C- og E-vitamin har vist sig at kunne forebygge kroniske høreskader.

  • at antioxidanterne C- og E-vitamin kan mildne bivirkningerne af kemoterapi (skal doseres i samråd med læge).

  • at C-vitamin (askorbat) givet intravenøst i gramdoser har vist en dræbende effekt på cancerceller.

  • at D-vitamin forebygger knogleskørhed, muskelsvækkelse, sukkersyge og tandforfald.

  • at D-vitamin virker (bryst)kræftforebyggende.

  • at et dagligt tilskud selen(gær) på 200 mikrogram kan nedsætte risikoen for flere former for kræft.

  • at grøn te har vist forebyggende virkning på hjertekarsygdomme.

  • at forskning har vist, at olivenolie har en kræftforebyggende virkning.

  • at antioxidanten Q10 er et effektivt og bivirkningsfrit middel til at forebygge migræne.

  • at mineralet selen har vist sig at beskytte hjertet.

  • at selen kan forebygge brystkræft hos de kvinder, der genetisk er disponeret for sygdommen.

  • at mineralet selen (gær) har vist sig at kunne halvere risikoen for prostatakræft.

  • at spædbørn, småbørn, gravide, ældre, indvandrere og andre, som ikke får nok sol, har brug for D-vitamintilskud.

  • at et dagligt tilskud af mineralet magnesium virker gavnligt for astmatikere.

  • at diabetikere kan nedsætte risikoen for hjertesygdom betydeligt med E-vitamin.

  • at naturlægemidlet Ginkgo biloba afhjælper svimmelhed, øresusen, nedsat opfattelsesevne og dårlig hukommelse.

  • at træthed og lette søvnbesvær hos ældre kan mindskes med Ginkgo biloba.

  • at Ginkgo biloba har vist en moderat effekt på mænds impotens, hvis den er betinget af åreforkalkning.

  • at glukosamin-sulfat (ikke glukosamin-hydroklorid) kan bremse udviklingen af slidgigt i knæene.

  • at ekstra tilskud af K-vitamin kan forebygge knogleskørhed og åreforkalkning.

  • at det er nødvendigt at man, hvis man indtager statiner (kolesterolmedicin), tager ekstra tilskud af antioxidanten Q10.

  • at der findes muligheder for at behandle galdesten, åreforkalkning og visse hjertesygdomme og galdesten uden medicin og kirurgiske indgreb.

  • at økologisk dyrket frugt og grønt har et større indhold af fibre og C-vitamin end de traditionelt dyrkede.

  • at det intensiverede landbrug har ført til afgrøder med reduceret indhold af livsvigtige mineraler - i Danmark særligt selen.

  • at indtagelse af gulerødder dagligt kan modvirke blodpropdannelse.

  • at hvidløg virker blodfortyndende.

  • at ingefær modvirker gigt og standser kvalmer og migræne.

  • at fiskeolie generelt gavner hjerte og hjerne.

  • at fiskeolie kan forebygge hjerneblødning og tilfælde af hjertestop.

  • at børn med ADHD har stor gavn af fiskeolie, B6-vitamin og magnesium.

  • at 6 æg om ugen kan nedsætte risikoen for øjenlidelsen aldersbetinget macula-degeneration (AMD).

  • at en halv avocado dagligt kan forbedre kolesterolniveauet.

  • at B-vitaminet folinsyre, der især findes i grønne planter og lever, forebygger rygmarvsbrok hos nyfødte.

  • at folinsyre har vist sig at modvirke alkoholskabt tarmkræft samt kræft i æggestokkene.

  • at man ved at forøge sin indtagelse af folinsyre kan nedsætte risikoen for dyb venetrombose, hjertesygdom og slagtilfælde.

  • at bananer kan virke lindrende på mavesår.

  • at bønner og havre kan virke sænkende på blodtrykket.

  • at mørk chokolade kan modvirke blodpropper.

  • at forskere har påvist at capsaicin i jalapeno-peber kan benyttes til at hæmme kræftceller i prostata (PDF) (Høj indtagelse bør dog undgås i fht. mavecancer)

Ultimate Web A/S